توضیحات

سیستم کاهنده دور پولی و تسمه

سیستم کاهنده دور پولی و تسمه چیست؟ الکتروموتور ها در برج خنک کننده معمولا تا سرعتی به اندازه ۱۴۵۰ دور در دقیقه انتخاب می شوند که اگر این دور بالا مستقیم به پروانه منتقل شود باعث شکسته شدن پروانه های فن می شود پس اگر بخواهیم سرعت بالای الکتروموتور را با سرعت پایین تری به پروانه منتقل کنیم نیاز به یک سیستم کاهش دور داریم که سرعت الکتروموتور را کاهش و با سرعت کمتری به پروانه ها منتقل کند. سیستم کاهش دور می تواند به صورت سیستم کاهنده دور پولی و تسمه دور پایین باشد .

برای خرید برج خنک کننده از دلتاتی کلیک کنید 

تعیین سرعت موتور دور پایین برای فن بستگی به نوع، قطر فن و عملکرد آن دارد اما سرعت خطی – سیستم کاهنده دور پولی و تسمه –  نوک پره از عدد ۶۱ متر بر ثانیه نباید تجاوز کند و این مورد یکی از مواردی است که روی بالانس دقیق پره، دقت و ساخت بالای آن تاثیر بالایی دارد به صورتی که لازمه ی آن است در غیر این صورت شاهد صدای زیاد از پره های فن خواهیم بود.

 

گیربکس :
معمولا در شرکت ها و کارخانجات بزرگ نیاز به برج خنک کننده با ابعاد بزرگتری می باشد که این برج های خنک کننده تجهیزاتی – سیستم کاهنده دور پولی و تسمه – چون الکتروموتور و پروانه یا همان فن دارند اگر بخواهیم گشتاور این موتور ها را برای انتقال آن به فن با سرعت مطلوبی کنترل کنیم باید از گیربکس متناسب با آن برج خنک کننده استفاده کنیم چراکه در صورت انتخاب نادرست ،گیربکس موجب صدا و لرزش و در نتیجه خسارت به سازه و اسکلت برج خنک کننده می شود.

در اینجایک شافت موتور را به یک گیربکس متصل می کنیم که سه وظیفه دارداز جمله: توان محرک را از موتور به فن انتقال می دهد ،جهت چرخش را از حالت افقی به عمودی تبدیل می کند یعنی تغییر جهت ۹۰ درجه و سرعت موتور را به سرعت مورد نیاز فن کاهش می دهد . البته نوع دیگری از گیربکس ها هستند که به صورت کوبل مستقیم هستند و به خود پروانه و الکترو موتور متصل می شود .

از مزایای گیربکس نسبت به سیستم پولی و تسمه میتوان به گشتاور بالاتر ،راندمان بیشتر ،صدا و لرزش کمتر و عمر بیشتر اشاره کرد همچین نور آفتاب و بخار آب تاثیری روی آن ایجاد نمی کند .
پولی و تسمه :
معمولا در برج های خنک کننده مکعبی با سایز و ابعاد کوچکتری به کار می رود . سیستم پولی و تسمه معمولا با افزایش لرزش سیستم و اتلاف راندمان همراه است و کارکرد تسمه ها در معرض نور آفتاب و بخار آب باعث استهلاک سریع تسمه ها شده و سیستم نیاز به تعویض متوالی تسمه دارد.

سیستم کاهنده دور پولی و تسمه برج خنک کننده
سیستم کاهنده دور پولی و تسمه برج خنک کننده قطعه ای است شامل یک پولی نسبتا بزرگ که در برج خنک کننده سرعت دورانی بالای الکتروموتور را به سرعت پایین تر تبدیل کرده و به پروانه منتقل می نماید. الکتروموتور برج خنک کننده به طور معمول با سرعت دورانی ۱۴۵۰ دور در دقیقه ساخته می شود ،

انتقال مستقیم این دور بالا به پروانه موجب شکست پروانه خواهد شد بنابراین بایدیا به وسیله گیربکس برج خنک کننده دور موتور را کاهش داد و یا با استفاده از سیستم کاهنده دور پولی و تسمه برج خنک کننده سرعت دوران را تقلیل داد و به پروانه منتقل نمود.

بررسی سیستم کاهش دور تسمه ای برج خنک کننده
الکتروموتور ها معمولا در دور های بالا ساخته و طراحی می شوند و ساخت الکتروموتور در دور پایین مشکل و پر هزینه خواهد بود. بنابراین برای تطبیق دور موتور بالای این الکتروموتور ها با نیاز واقعی باید از قطعات تکمیلی مانند گیربکس و سیستم کاهنده دور پولی و تسمه استفاده شود. وقتی از سیستم کاهش دور تسمه ای برج خنک کننده استفاده می کنیم در حقیقت از قانون قرقره ها استفاده می کنیم ، در این روش دو قرقره یکی کوچک تر و دیگری بزرگتر است که سرعت دوران را کاهش و به گشتاور تبدیل می کند مانند همان چیزی که در دنده های ماشین به کار گرفته می شود.

بنابراین در یک برج خنک کننده به دلیل ملاحضات طراحی فن برج خنک کننده ، حداکثر دور بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دور در دقیقه است و باید سرعت دورانی الکتروموتور را از حدود ۱۴۵۰ دور در دقیقه به نسبت ۱ به ۴ به سرعت پایین در حدود ۳۵۰ دور بر دقیقه تبدیل کرد. سرعت دوران با نسبت پولی ها تغییر می کند نسبت قطر پولی های به یکدیگر نشان دهنده نسبت تبدیل سرعت می باشد.

هر چه قطر پروانه بیشتر باشد باید دور در دقیقه دوران پروانه کاهش یابد بنابراین هر چه طراحی سرعت دوران پروانه کمتر باشد استهلاک فن کاهش مییابد و عمر آن بالا می رود. سیستم کاهنده دور پولی و تسمه برج خنک کننده باید در دوره های زمانی مشخص گیریس کاری شود و در هنگام خراب شدن می توان بلبرینگ آن را تعویض نمود و مورد استفاده مجدد قرار داد.

نظرات (0)

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سیستم کاهنده دور پولی و تسمه”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shipping & Delivery

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سیستم کاهنده دور پولی و تسمه”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.