فن برج خنک کننده

فهرست مطالب
فن برج خنک کننده

فن برج خنک کننده

یکی از مهترین بخش های قابل اهمیت در برج خنک کننده بخش هوادهی و مهمترین عضو این سیستم هوادهی در برج خنک کننده قسمت – فن برج خنک کننده – یا پروانه برج خنک کننده می باشد. عموماً در برج های خنک کننده فن محوری استفاده می شود. نحوه عملکرد فن محوری بدین شکل است که این پروانه ها حول یک محوری مشخصی شروع به چرخش می کنند. محور یا شفت انتقال قدرت از روشهای مختلفی همچون گیربکس ، کاهنده دور تسمه و پولی و یا اتصال مستقیم به موتور متصل می گردد. این پروانه ها عموما در طراحی های مختلف با سرعت چرخشی یا زاویه ای در بازه 300 تا 900 دور بردقیقه گردش می کنند. با افزایش قطر فن باید از سرعت چرخشی فن کاسته شود زیرا سرعت زیاد می تواند آسیب های جدی به بلبرینگ فن یا قسمت های دوار فن وارد کند .

فن برج خنک کننده

فن برج خنک کننده

در برج خنک کننده قطر فن محوری از 55 سانتی متر تا 650 سانتی متر می باشد. تعداد پروانه – فن برج خنک کننده – های محوری 4 الی 8 پره می باشد. قطر و تعداد پره پروانه دو عنصر مهم در تعیین میزان مکش یا هوادهی فن های محوری است.

فن های محوری از دو قسمت اصلی تشکیل می شوند :

1-هاب فن 2-پره یا تیغه فن

جنس تیغه فن عموماً از مواد فوق سبک یا سبک می باشد زیرا هر چه وزن و گشتاور پره ها بیشتر باشد به مرور زمان، فشار بیشتری به موتور، بلبرینگ و شفت انتقال قدرت وارد می نماید. برخی از مواد مورد استفاده در ساخت تیغه های عبارتند از پلی آمید ، فایبرگلاس و آلومینیوم.
پس فن در برج خنک کننده یکی از قبطعات اصلی می باشد کارش به جریان درآوردن هوا در درون کولینگ تاور و عبور هوا از روی پکینگها برای متعادل نگهداشتن حرارت می باشد.برای بالا بردن راندمان فن برج خنک کننده باید استاندارها و اصول خاصی رعایت شود – فن برج خنک کننده – که می تواند شامل زاویه نصب,جنس ,اندازه و وزن فن باشد.فن استفاده شده در برج خنک کننده باید مطابق با طراحی برج خنک کننده باشد و همچنین همخوانی با جنس برج خنک کننده داشته باشد و حتما باید شرایط موجود در برج خنک کننده از لحاظ رطوبت بالا و خوردگی ناشی از مواد شیمیایی، هماهنگی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : عملکرد برج خنک کننده در زمستان

در ببیشتر موارد که چیلر جذبی یا چیلر تراکمی به درستی کار نمی کند می توان مشکل را از خارج از موتورخانه و در برج خنک کننده جستجو کرد. یکی از مشکلات عام – فن برج خنک کننده – در تاسیسات برودتی، تنظیم نبودن فن برج خنک کننده و یا نابالانس بودن فن است

قیمت فن برج خنک کننده

خرید پروانه برج خنک کننده

زاویه فن برج خنک کننده :

فن ها باید دارای زاویه مناسب باشند تا هوا را از قسمت پایین به بالا هدایت کنند در صورتی که زاویه پروانه ها کم باشد جریان هوا کم می شود بنابراین هوای کمی از روی پکینگها عبور می کند و اگر زاویه پروانه ها زیاد باشد میزان هوا بسیار زیاد می شود و هوای زیادی از روی پکینگها عبور می کند که موجب می شود امپر زیادی بکشد و همچنین باعث می شود آب از قسمت بالای برج خنک کننده خارج شود و قطرات آب سرازیر شوند به بیرون و مکش به شدت افزایش پیدا می کند.

استفاده از فن های بزرگتر که می توانند حجم هوای بیشتری به برج وارد کنند به منظور کاهش هزینه های عملیاتی برج خنک کننده, توصیه می شود.شیوه طراحی تیغه های پروانه فن، هاب و تنوره ی فن بر راندمان تاثیر گذار است.

فن فایبرگلاس

فن فایبرگلاس

امروزه بیشتر فن های کولینگ تاور برای کاهش اتلاف انرژی, سبکتر و از جنس پلاستیک – فن برج خنک کننده – تقویت شده و مقاومتر در مقابل محیط مرطوب و خوردنه ساخته می شوند و همچنین دارای تعداد تیغه های کمتر ولی پهن تر به منظور کاهش نیروی کشش آیرودینامیک میباشد. هاب فن نیز باید از جنسی ساخته شود که با جنس تیغه ها هماهنگی داشته باشد و همچنین در مقابل خوردگی مقاوم باشد.

طراحی فن برج خنک کننده

طراحی فن برج خنک کننده یکی از مهمترین پارامتر های موثر در طراحی و راندمان برج خنک کننده می باشد. طراحی فن برج خنک کننده فقط شامل تأمین دبی هوای مشخص شده برای سیستم نمی باشد بلکه مهمترین پرسشی که بوجود می آید این است که عملکرد ، راندمان ، مقاومت و صدای فن طراحی شده به چه صورت است. بنابراین در این مقاله به بررسی اصول و – فن برج خنک کننده – محاسبات اولیه طراحی فن برج خنک کن می پردازیم و سپس بررسی می کنیم که با چه اقداماتی می توان قطر و نوع و تعداد بلید ها را مورد طراحی بهینه قرار داد.

اصول طراحی فن برج خنک کننده

در طراحی فن برج خنک کننده موارد زیر دارای اهمیت بالایی می باشد:

هزینه ساخت پایین :

اگر قطر فن و تعداد بلید ها طراحی بهینه شود نیازی به فن بزرگ و بلید های بیشتر و در نتیجه هزینه اضافه نخواهد بود.
مصرف انرژی کمتر : فن باید در بهینه ترین حالت مصرف انرژی طراحی شود.

فن پروانه پلی آمیدگلاس

اصول طراحی فن برج خنک کننده

صدای کم :

در طراحی فن برج خنک کننده باید صدای ایجاد شده بسیار کم باشد ، میدانیم که سر و صدا به دلیل سرعت گردش در انتهای بلید می باشد که با کاهش سرعت دوران پروانه ، سر و صدا کاهش می یابد. اگر بتوان با سرعت کم دوران به مقدار دبی هوا مورد نظر رسید بسیار خوب است.

بیشتر بخوانید : تعمیر برج خنک کننده

تعمیرات کم هزینه :

انتخاب صحیح متریال ساخت – فن برج خنک کننده – بلید ها و هاب پروانه را در مقابل خوردگی و تعمیرات پر هزینه بیمه خواهد کرد.
قبل از آنکه بدانیم چگونه به اهداف فوق برسیم بررسی اصول اولیه طراحی فن برج خنک کننده لازم می باشد. از ابتدا آغاز می کنیم:

معادلات اولیه فن برج خنک کننده:

TP=VP+SP

TP= فشار کل

VP=فشار سرعت

SP=فشار استاتیکی

ACFM=مقدار دبی واقعی به واحد سی اف ام

هنگامی که از استک بازیابی سرعت استفاده کنیم

فن طراحی شده است تا هوا را جابه جا کندهوا باید به صورت یکنواخت از ناحیه خروج ، خارج شود.برای جابه جایی هوا فن باید بر دو مقاومت – فن برج خنک کننده – غلبه کند ، اولی افت فشار سرعت و دومی فشار استاتیکی.

فن بال پهن |برج خنک کننده بدون فن

برج خنک کننده بدون فن

برج خنک کننده بدون فن

برج خنک کننده بدون فن برج خنک کننده ای است که فاقد فن می باشد و هوا در آن به صورت طبیعی به جریان می افتد. از مهمترین انواع برج خنک کننده بدون فن برج خنک کن هذلولی که دارای ارتفاع بلند می باشند و با استفاده از وجود اختلاف فشار در پایین و بالای سازه برج خنک کن به مانند دودکش عمل کرده و هوا را درون کولینگ تاور به جریان در می آورند. در این مطلب به نوع دیگری از برج خنک کننده – فن برج خنک کننده – بدون فن می پردازیم که سازه آن ارتفاع کمتری دارد و جریان هوا در آن به کمک اسپری آب اتفاق می افتد.

برای خرید بهترین برج خنک کننده کلیک کنید 

عملکرد برج خنک کننده بدون فن

تمام برج های خنک کننده با استفاده از اصل تبخیر آب کار می کنند که در این تبخیر آب انتقال حرارت و جرم صورت می گیرد و آب خنک می شود. تبخیر آب با افزایش نرخ سرعت هوا رابطه مستقیم دارد و افزایش می یابد. عمل تبخیر آب یک پدیده طبیعی است که آب در مجاورت هوا تا به اشباع رسیدن هوا تبخیر می شود و هرگز تبخیر بیشتر از نقطه اشباع هوا انجام نمی شود. در برج های خنک کن معمولی جریان هوا به وسیله الکتروموتور و سیستم پروانه به وجود می آید ولی در برج خنک کننده بدون فن از هیچ قطعه مکانیکی برای به جریان انداختن هوا استفاده نمی شود و فقط از نازل هایی استفاده می شود که با نوع پاشش آب ، همزمان باعث به جریان افتادن هوا خواهند شد.

در برج خنک کننده بدون فن یا برج خنک کننده اتمسفری وقتی آب داغ از طریق نازل برج خنک کننده پاشش می کند اثر جت می گذارد و هوا را به جریان می اندازد ، اگر طراحی پاشش نازل ها به سمت بالا باشد مسیر آب به سمت بالا و سپس پایین خواهد بود و هوا همزمان از پایین به بالا حرکت کرده و از بالای برج خارج خواهد شد. اگر در طراحی برج خنک کننده – فن برج خنک کننده – پاشش نازل ها به سمت پایین باشد آب و هوا همزمان از قسمت بالا به سمت پایین حرکت می کنند و هوا از لوور های پایین دستگاه برج خنک کن خارج می شود. در طول مسیر تماس ، آب خنک شده و گرمای خود را از دست می دهد. در برج خنک کننده بدون فن ممکن است جهت افزایش انتقال جرم و حرارت از پکینگ استفاده شود . برج خنک کننده بدون فن نیازی به پروانه ندارد بنابراین انرژی مصرف نمی کند و نیازی به برق مصرفی ندارد و در مجموع کمتر نیاز به تعمیرات پیدا می کند. شرکت بادران تهویه صنعت با استفاده از کادر فنی متخصص آمادگی خود را جهت طراحی و اجرا برج خنک کننده بدون فن اعلام میکند. جهت مطالعه بیشتر در مورد اینگونه برج های خنک کننده خاص به مطلب ” برج خنک کننده بدون پکینگ ” مراجعه فرمایید.

تهران، فشافویه، شهرک صنعتی شمس آباد، بلوار خیام ،خیابان مریم یک، پلاک 18

کد پستی:1834171538

☎️ 88867395 | 33167420-021

📞 09125376536 | 09126346551

☎️ 88867392 | 33180683-021

تجهیزات و قطعات برج خنک کننده

برج خنک کننده 

قطره گیر برج خنک کننده 

نازل برج خنک کننده 

پکینگ برج خنک کننده 

فن برج خنک کننده 

فن استک برج خنک کننده 

ورودی هوا برج خنک کننده 

قطعات پلیمری و فلزی 

قطعات فایبرگلاس 

نگهداری و تعمیرات برج خنک کننده

تعمیرات برج خنک کننده

عیب یابی برج خنک کننده

اقدامات ایمنی در برج خنک کننده

شرایط اضطراری در برج خنک کننده

عملکرد برج خنک کننده در زمستان

نگهداری برج خنک کننده در زمستان

نحوه خرید و قیمت ها

قیمت برج خنک کننده

خرید برج خنک کننده

قیمت پکینگ برج خنک کننده

شرکت های سازنده برج خنک کننده

نکات مهم خرید برج خنک کننده

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.